1. Köp
Vid beställning träffas avtal om köp först när Marietorp Ridsport (HPM Espinge AB, bolagets säte: Äspingegården, 24194 Hurva) bekräftat beställningen genom en orderbekräftelse. En orderbekräftelse genereras automatiskt via e-post. Var därför noga med att ange en korrekt e-postadress. Om leveranstid ändras i beställningen kommer kunden att meddelas om detta via mail eller telefon. Marietorp Ridsport har ägande- och återtaganderätt till samtliga produkter tills dess att fullständig betalning har erlagts från kund. För att handla hos oss måste du ha fyllt 18 år. Då vi även har fysisk butik och ofta står på mässor/tävlingar kan vi inte garantera 100% lagersaldo i alla lägen. Det finns också risk att produkter är provade och/eller uppackade ur sin originalförpackning. Vi kontrollerar givetvis att allt är helt och rent innan det skickas.
Vissa produkter i webshopen skickas direkt från våra leverantörer. Allt som ligger i webshopen finns alltså inte alltid i butiken. Tänk på det om du kör till butiken för en speciell vara. Det kan vara bra att ringa innan för att se om den verkligen finns i lager. Tel 0413-31618.
Om du vill göra ett byte skickar du tillbaka den felaktiga produkten och lägger en ny order. Vi krediterar den felaktiga varan när den är oss tillhanda.
2. Pris
Priserna är i SEK. I priserna ingår moms med 25%.
3. Frakt
Fri frakt inom Sverige på beställningar som överstiger 999 kr. Frakt tillkommer med 99 kr inom Sverige på beställningar under 999 kr. För ej uthämtade paket faktureras en avgift på 300 kr. Det går också bra att välja att hämta varorna i butiken. Då givetvis kostnadsfritt. Obs! Invänta ett mail att varan finns i lager innan du hämtar i butik.
Eventuell returfrakt står du för själv. Skicka med valfritt bolag. Se till att paketet är spårbart och väl emballerat. Det går också bra att beställa en returfraktsedel från DHL här i vår webshop. Kostnad 99 kr. Den skickas via mail och kan då skrivas ut och klistras på paketet. Lämna hos närmaste DHL-ombud.
4. Betalningsvillkor
4.1 Förskottsbetalning och SWISH
Obs! Vi reserverar endast dina varor i fem arbetsdagar. Ange alltid ditt ordernummer som referens vid betalning i förskott eller via swish. Så fort betalningen finns på vårt konto skickas varan så fort som möjligt. Meddela gärna om det är extra bråttom. Förskottsbetalning betalas till bg 5749-0153. Swish betalas till nr 1230956094.
4.2 Faktura genom Klarna
Faktura genom Klarna skickas via mail. Betalningsvillkor 14 dagar netto. Var noggrann med att skriva rätt mail-adress.
5. Leveranser
De flesta varor finns i lager och beställningar lagda före kl 10 kan ofta skickas samma dag eller dagen efter att din order bekräftats (vardagar). Varor som eventuellt inte finns i lager skickas så fort vi får hem de från leverantören igen. Normalt inom 7 arbetsdagar. Skulle leveransen dröja mer än 7 arbetsdagar meddelar vi dig om det. Vi skickar i huvudsak via DHL. Mindre försändelser kan skickas via annat fraktbolag. Meddela gärna om du vill hämta hos ett speciellt utlämningsställe eller fraktbolag i meddelanderaden i samband med beställningen.
6. Leveransförseningar
Ibland uppstår leveransförseningar utom vår kontroll när vi står på mässor eller över långhelger. Det kan också ske då en leverantör inte kan fullfölja sina leveransförpliktelser mot oss. Om det inträffar frånsäger vi oss ersättningsansvar till kunden för den skada som förseningen åstadkommit. Du kan lita på att vi alltid meddelar dig om leveranser drar ut på tiden.
7. Transportrisken
Tillsammans med våra fraktpartners står vi för transportrisken dvs. risken för att varan skadas eller kommer bort under transporten från vårt lager till dig. Du och transportföretaget står för risken vid eventuell retur till oss.
8. Skadat gods
När du tar emot din vara är det viktigt att du omedelbart besiktigar paketet. Skulle emballaget och innehållet vara skadat så meddelar du detta till ditt postcenter eller direkt till transportören. Spara alltid den bekräftelse du får på att ditt gods är skadat. Vi är tacksamma om du meddelar oss snarast om det inträffar. Dock senast inom en vecka till mail service@marietorpridsport.se.
9. Ångerrätt och Öppet köp
Enligt Distansavtalslagen har du som kund rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar efter det att du har tagit emot varan och utan speciell anledning. Vid utnyttjande av Ångerrätt/Öppet köp betalar kunden frakten.
Ångerrätt och Öppet köp gäller inte då varor inte kan återlämnas i obrukat och oskadat skick. Om du har fått hem en vara som är felaktig eller felexpedierad, betalar vi givetvis returfrakten. Kontakta oss så kommer vi överens om hur ersättning för returen ska betalas till dig.
10. Reklamationer
Om du vill reklamera en skadad eller felaktig produkt skall du kontakta oss via e-post eller telefon inom en vecka. Spara alltid emballage, originalkartong och betalningsbekräftelsen. Om du ska skicka tillbaka en skadad vara till oss gör du det enklast i det emballage och förpackning som den skickades ut i. Marietorp Ridsport följer konsumentköplagen vilket innebär att du som privatperson har 36 månaders reklamationsrätt. Reklamationsrätten täcker endast ursprungliga fel, dvs fel som fanns i varan vid leverans. Detta gäller inte i de fall då vi ej kan hitta något fel på produkten eller då du orsakat skadan själv. Vanligt slitage ersätts ej. Många av tävlingskavajerna är tillverkade av nylon och spandex för bästa komfort och passform. Materialets egenskaper medför att det kan vara känsligt vid t ex användning av ytterjackor med kardborre, väst med hårda kanter och sömmar eller liknande över kavajen. Slitage på grund av detta innebär inte rätt till reklamation.
11. Återbetalningar
Återbetalningar sker till bankkonto eller det sätt som kunden föreslår. Detta gäller även för betalningar gjorda med Swish. Återbetalningen sker inom 5 arbetsdagar från att vi har mottagit och godkänt din retur. Om du skickar tillbaka en vara där betalsätt är Klarna så makulerar vi den varan från fakturan så fort produkten kommer till oss. Försök att skicka tillbaka i god tid innan förfallodatumet för att slippa extra kostnader.
12. Reservationer
Vi reserverar oss för ändringar i priser till följd av stora prisavvikelser från våra leverantörer, felskrivningar eller andra fel som ligger utanför vår kontroll. Läs mer om oförutsedda händelser under Force Majeur nedan.
Force Majeur
I händelse av krig, naturkatastrof, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndighets beslut och jämförbara händelser utanför vår kontroll vilka ej skäligen kunnat förutses, och påverkar ingångna avtal samt utfästelser från vår sida, som gör att vi ej kan hålla nämnda avtal/utfästelse, skall utgöra grund till att vi befrias från våra förpliktelser att fullgöra nämnda avtal. Nedan följer länkar till Konsumentverket och ARN där du kan läsa mer detaljerat om Konsumentköplagen och Distansavtalslagen mm. Vid en eventuell tvist följer vi alltid ARN:s rekommendationer.